Genusperspektiv i skolan- en studie om några lärares och elevers uppfattningar om genus- och jämställdhetsarbete.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats har varit att få en förståelse för hur några elever och lärare uppfattar genuskodade beteendemönster och ifall de eventuellt tror att de behöver förändras och i såfall på vilket sätt. Jag ville även undersöka hur jämställdhetsarbetet ser ut på den aktuella skolan. För att kunna besvara mitt syfte och mina frågeställningar har jag genomfört tre intervjuer med lärare och tre intervjuer med elever. Den litteratur som jag främst har använt mig av är avhandlingen I en klass för sig, böckerna Normkritisk pedagogik-makt, lärande och strategier för förändring, Allt du behöver veta innan du börjar arbeta med jämställdhet i skolan och Jämställdhet-en del av skolans värdegrund. Intervjuerna visar att det finns olika uppfattningar om hur lärare och elever uppfattar genuskodade beteendemönster i skolan. Lärarna har olika tankar om hur ett förändringsarbete ska ske kring ett genusfrågor. De är dock överens om att något egentligt jämställdhetsarbete inte existerar på skolan, utan endast i form av enskilda punktinsatser. Målen i läroplanen om att aktivt verka för jämställdhet och att motverka traditonella könsmönster uppfylls inte på den aktuella skolan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)