Reshoring inom klädindustrin - En kvalitativ studie av svenska klädföretags reshoring till Europa

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka varför svenska företag inom klädbranschen väljer att reshora produktion till Europa. Metod: Uppsatsen är en kvalitativ studie baserad på intervjuer av fem svenska klädföretag. Studien bygger på en induktiv ansats för analys av det empiriska materialet. Resultat och slutsatser: Likt tidigare forskning visar studiens resultat att det inte finns en enskild faktor till reshoring av klädproduktion till Europa. Resultatet visar inga tendenser till att företagens reshoringbeslut är ett resultat av en missbedömd offshoring, utan snarare på förändrade omvärldsfaktorer. De drivande faktorer till reshoring som förekommer mest frekvent är effekter av ett minskat fysiskt avstånd. Detta ger företagen en kortare ledtid, vilket eftersträvas då marknaden efterfrågar ökad förnyelse och individualisering av utbudet av kläder. Ett kort avstånd ger även möjlighet till alternativa transportmöjligheter och minskar miljöpåverkan. Prisskillnader har tidigare varit ett framträdande hinder för reshoring men ekonomiska förändringar globalt, som ökade löner i tidigare låglöneländer, visar en tendens till minskade prisskillnader mellan Asien och Europa. Dessa faktorer har förbättrat den europeiska klädproduktionens konkurrenskraft, men troligtvis kommer dessa faktorer ej innebära en reshoring av all produktion till Europa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)