Det finns värre saker än en dålig prestation "...man kan dö" : En kvalitativ jämförande studie som belyser hur musiklärare och idrottstränare erfar fenomenet prestation

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

Sammanfattning: Denna studie syftar till att utforska och jämföra på vilka sätt lärare i musik och idrott erfar fenomenet prestation i undervisning på gymnasienivå. Detta görs med forskningsfrågorna: Hur ser musiklärare och idrottstränare på fenomenet prestation inom sina respektive områden? och På vilka sätt arbetar musiklärare och idrottstränare för att gynna elevers prestationer? Studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt är fenomenologi och dess teoretiska utgångspunkt är allmänpsykologins syn på prestation och motivation. Den forskningsmetod som används är semistrukturerad intervju och det är tre musiklärare och tre idrottstränare som har intervjuats. Intervjuerna har transkriberats och bearbetats med hjälp av tematisk analys. Hur informanterna erfar fenomenet prestation och deras arbetssätt har har belysts var för sig, och sedan ställts bredvid varandra och jämförts. De svar som informanterna har gett visar studiens resultat, dvs. fenomenet prestation. Resultatet är uppdelat i två huvudteman: Ämnesbaserat eller individbaserat fokus och Lärarens roll - Instrumentalguide eller målsättare. Det första temat beskriver hur informanterna erfar fenomenet prestation medan det andra temat beskriver vilka arbetssätt informanterna menar att de använder sig av för att gynna sina elevers prestationer. I studiens avslutande kapitel diskuteras resultatets teman med studiens vetenskapsfilosofiska utgångspunkt, teoretiska perspektiv och tidigare forskningsfält.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)