Utvärdering av SBAR som kommunikationsverktyg vid överrapportering av patienter
Sammanfattning: ABSTRAKT Bakgrund: Hälso- och sjukvården är en komplex och riskfylld arbetsmiljö där det ständigt överförs stora mängder kritisk information mellan patienter, sjuksköterskor och läkare. Ineffektiv kommunikation mellan vårdpersonal är en bidragande faktor till många skador som drabbar patienter i vården. Syftet med denna studie var att undersöka användandet av SBAR som kommunikationsmall vid överrapportering av patienter. Metoden som användes var kvantitativ observationsstudie med strukturerade enkätfrågor till deltagarna. Totalt 37 observationer genererade i 111 enkäter då tre bedömningar gjordes vid varje överrapportering; observatörens, sändarens och mottagarens. Den kvantitativa analysen gjordes i statistikprogrammet SPSS. Resultatet visar att nyutexaminerade som gått SBAR utbildning använder sig av mer strukturerad kommunikationsöverföring än rutinerade sjuksköterskor med mer erfarenhet vars rapporter däremot upplevdes innehålla mer relevant information. Rapporter från operationsavdelning var kortare i tid och var mindre följsamma till SBAR-strukturen jämfört med rapporter internt inom intensivvårdsavdelning. Slutsats: Studiens resultat visar att användandet av SBAR varierar mellan olika avdelningar och sjuksköterskors år i yrket. Utvärdering ger ökad förståelse för hur en införd mall används och det behövs ytterligare utvärdering av kommunikationsmallen som helhet inom kliniken. Studier med kvalitativ ansats vore intressant genom att få ta del av inblandade professioners upplevelser i användandet av SBAR. Författaren hoppas att studiens resultat kan användas som del av kvalitetssäkringsprojekt för kliniken mot mer strukturerad kommunikation. Nyckelord: kommunikation, SBAR, sjuksköterskor, överrapportering
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)