Infärgning på gymnasiets omvårdnadsprogram

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Kerstin Andersson; [2008]

Nyckelord: infärgning; karaktärsämne;

Sammanfattning: Syftet med mitt arbete har varit att försöka få fram en användbar modell för infärgning mellankärnämnet svenska och karaktärsämnet medicinsk grundkurs i gymnasietsomvårdnadsprogram. För att kunna göra detta har jag gjort kvalitativa intervjuer medpedagoger på berörd skola för att se om de kan se möjligheter att införa infärgning iundervisningen. I analysen har jag använt mig av SWOT1 analys (SWOT= strengths,weaknesses, opportunities, threats), som mäter fenomenen styrkor, svagheter, möjligheter ochhot. Dessa fenomen har satts in i fyra olika perspektiv nämligen elevens, pedagogens,organisationens samt ur didaktiskt perspektiv. Resultatet i undersökningen visar attpedagogerna som intervjuats ställer sig mycket positiv till infärgning i undervisningen. Medhjälp av de möjligheter och hinder pedagogerna påtalat i intervjun, blir min slutprodukt enmodell för infärgning i svenska och medicinsk grund på gymnasiet.Ämnesordsregister:Infärgning, karaktärsämne, kärnämne, medicinsk grundkurs, svenska, ämnesintegrering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)