Utredande logistik vid vattennära byggnation - En rapport med fokus på ett blandstadsprojekt i Frihamnen, Göteborg
Sammanfattning: 1 InledningRapporten berör olika delar av logistik som antingen kan kostnadseffektivisera, ökabostadskvalité eller underlätta den kommande byggnationen i Frihamnen, Göteborg.1.1 BakgrundÅr 1912 togs beslutet att en ny hamn skulle byggas i Göteborg. Frihamnen blevnamnet på den nya hamnen och den började byggas år 1914. Frihamnen stod några årsenare färdig och tog emot sitt första fartyg år 1922 (Svenson; Olson, 1981).Idag är Frihamnen i planeringsstadiet för ett nytt blandstadsprojekt.Blandstadsprojektet kallas Älvstaden och är planerad för att motverka bådebostadsbristen i Göteborg samt de problem som idag finns med segregation.Älvstadens första etapp fyller bland annat Norra Frihamnspiren, som är den mellerstaav Frihamnens tre pirer, med nya byggnader (Gröön; Käll, 2017).1.2 ProblemformuleringFörutsatt att husen på Norra Frihamnspiren färdigställs ett i taget så kommer de förstasom flyttar in i de nybyggda husen på piren att bo där under byggnationen av pirensresterande hus. Att boende flyttar in under pirens byggnation betyder att piren bådebehöver fungera som en arbetsplats och ett bostadsområde. Hur kan planering avhusens byggordning gynna bostadsmiljön för de boende på Norra Frihamnspiren?Att utföra en byggnation på en pir, eller en halvö, betyder att tillgängligheten förtransporter på land är begränsad från endast ett håll samt att ytan är begränsad. Detkan uppstå problem med bristande yta för arbetsplatsdispositionen.1.3 SyfteRapportens syfte är att utvärdera olika delar av logistik som antingen kankostnadseffektivisera, öka bostadskvalité eller underlätta den kommandebyggnationen i Göteborgs Frihamn. Rapportens syfte innefattar: Föreslå en byggordning av pirens hus som strävar efter att öka efterfrågan,säkerhet och bostadskvalité. Visa om den tillfälliga fabriken kan disponeras avseende på bristande yta fördet värsta fallet på piren samt utvärdera värdet i att sträva efter låga internatransporter. Sammanställa olika placeringar av byggets personalbodar och jämföra dekostnads- och tidsskillnader som uppstår.1.4 MetodFörst har en litteraturstudie genomförts kring logistik och dess värde för atteffektivisera samt spara pengar under produktion. En byggordning av pirens hus harupprättats för att öka både bostads- och produktionskvalité genom en planering avtrafik och avskärmningar under projektets gång. En översiktlig APD-plan,arbetsplatsdispositionsplan, utformades för att undersöka om pirens yta räckte till medavseende på byggordningen.För att ta hänsyn till dispositionen har traditionella och nyskapande lösningarjämförts. Detta genom att visa tre olika förslag på placeringar av personalbodar för attCHALMERS, Bygg- och miljöteknik, Examensarbete BOMX03-YY-NN2sedan mäta de avstånd som uppstod mellan byggplats och bodar. Genom beräkningarhar avstånden mellan byggplatsen och bodarna omvandlats till kostnader.Kostnaderna för avstånden har sedan ställts i jämförelse med kostnaderna för attavveckla och etablera bodarna flera gånger under projektets gång. Tiden som sparasmed kortare avstånd har även en inverkan på byggets totala byggtid vilket ocksåpresenteras i rapporten.1.5 AvgränsningarGenerellt kommer fördjupningsdelen av arbetet endast att beröra byggnationen avNorra Frihamnspiren i Frihamnen Göteborg. God bostadsmiljö behandlas i rapporten genom att ta hänsyn till husensbyggordning på Norra Frihamnspiren. För APD-plan kommer arbetet att planera transport, kontor, upplagsplats,kranar, inhägnad, förråd, sophantering, personalbodar och avskiljande staketfrån APD-planen för ett fall. Inom interna transporter kommer endast gångavstånden mellanpersonalbodarna och byggarbetsplatsen att undersökas.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)