”Alla som försöker sitt bästa är ett B” : En kvalitativ studie om gymnasielärares erfarenheter av bedömning i ämnet dans inom Gy11

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Syftet med studien är att öka förståelsen för gymnasielärares erfarenheter gällande bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans inom ramen för Gy11 med specifikt fokus på begreppet till övervägande del. I studien ställdes tre forskningsfrågor om lärares erfarenheter av bedömning; hur går gymnasielärare tillväga i sin bedömning av elevers kunskaper i ämnet dans, vilka överväganden gör gymnasielärare i ämnet dans vid betygssättning av betygen D och B, hur tolkar gymnasielärare i ämnet dans begreppet till övervägande del. Fyra gymnasielärare intervjuades med hjälp av semi-strukturerade intervjuer. Studien har en kvalitativ ansats med ett hermeneutiskt perspektiv där den hermeneutiska spiralen användes som analysmetod för att bearbeta det insamlade materialet. Vid analysarbetet synliggjordes tre teman kring gymnasielärarnas erfarenhet om bedömning i dans inom Gy11; gymnasielärarnas tolkning av begreppet till övervägande del, gymnasielärarnas syn på betygssystemets hanterbarhet och gymnasielärarnas sätt att arbeta med bedömning. Studiens resultat visar att det finns skillnader kopplade till yrkeserfarenhetens längd bland gymnasielärare vad gäller hur de bedömer elevers kunskaper i ämnet dans. Gymnasielärare med kortare erfarenhet förlitar sig mer på de skrivelser som finns i det nya betygssystemet medan gymnasielärare med längre erfarenhet tenderar att bedöma elever utifrån sin erfarenhet. Sambedömning kan vara en metod för att bidra till att bedömning blir likvärdig oavsett gymnasielärares erfarenhet även om skolans geografiska placering kan försvåra möjligheten till sambedömning. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)