En prestationsbaserad ersättningsmodell som verktyg för transportstyrning

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Denna rapport ämnar undersöka hur en prestationsbaserad ersättningsmodell som är implementerad i ett outsourcingkontrakt bör utformas för att styra en transportör till att utföra leveranser i enlighet med ett kostnadseffektivitetsmål. Detta genom att undersöka en befintlig prestationsbaserad ersättningsmodell, samt lyfta fram riktlinjer och förslag på hur en sådan modell bör vara utformad. Utgångspunkten för studien är fallorganisationen och drivmedelsföretaget Preem AB. Undersökningen grundas i ett forskningsförslag som föreslår empirisk forskning om utformningen av prestationsbaserade ersättningsmodeller och deras styrningseffekter på leverantören. En litteraturstudie bidrog med kunskap som användes vid analys av empiriska data, vilken samlades in både kvalitativt och kvantitativt genom intervjuer och från avtalsbilagor och Preems databas. Slutsatserna visar på flera brister i den befintliga prestationsbaserade ersättningsmodellen vad gäller att styra transportören till att utföra leveranser i enlighet med Preems kostnadseffektivitetsmål. Dessutom identifieras vilka faktorer som är kritiska för att uppnå målet, vilka mynnar ut i ett antal riktlinjer och ett förslag på hur ersättningsmodellen bör utformas. Förslaget består av en icke-prestationsbaserad del där ersättningen grundas på utfört transportarbete, samt två KPIer som utgör den prestationsbaserade delen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)