Supercharging – Ett sätt att få bättre motoreffekt med luftöverladdning

Detta är en Kandidat-uppsats från Chalmers tekniska högskola/Institutionen för tillämpad mekanik

Sammanfattning: Överladdning är ett mycket vanligt tillvägagångssätt som användsför att höja motoreffekten vid en given cylindervolym. Detta kräveren ökning av mängden luft och bränsle i cylindern, vilket överladdningenmöjliggör. Det finns olika tillvägagångssätt för att uppnådetta ökade massflöde. I denna rapport nyttjas turboladdning somanvänder avgaser för att skapa högre tryck och luftflöde för att ökamotoreffekten. Sammanfattningsvis behandlar rapporten en metodsom kallas downsizing, där en mindre, fyr-cylindrig motor med turboska jämföras med en större sex-cylindrig motor. Fokus i projektet äratt modellera båda motorerna i ett simuleringsprogram som kallasGT-Power samt göra enkla beräkningar. Detta för att undersöka omdet är möjligt att erhålla en mindre motor med liknande effekt somen större, men med lägre bränsleförbrukning.Det finns många olika parametrar som spelar roll för att effektenpå en motor ska öka, bland annat densiteten på luftblandningen ochvarvtalet på motorn. Då simuleringarna krävde värden på många parametrarsom endast är tillgängliga för motorproducenter via testningpå fysiska modeller, var det svårt att få exakta resultat i GTPower.I beräkningarna användes värden från GT-Power som gjordeatt de inte heller blev exakta. I vårt fall ökades effekten på den mindremotorn med hjälp av turbon, och den fick ungefär lika hög effektsom motorn med sex cylindrar, vilket eftersträvades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)