Är någon bransch bättre på företagsförvärv?
Sammanfattning: Abstrakt Titel: Är någon bransch bättre på företagsförvärv? – Branschindelat värdeskapande via företagsförvärv. Seminariedatum: 2015-06-04/05 Ämne/kurs: FEKH89 Examensarbete i finansiering på kandidatnivå, 15 poäng. Författare: Rickard Johansson, Albin Lagerqvist, Eric Marketoft, Henrik Nilsson Handledare: Rikard Larsson Nyckelord: Förvärv, Bransch, Börsvärde, Multipel regression, Sverige, Konjunkturcykel. Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka hur svenska företags börsvärdesutveckling skiljer sig åt mellan branscher följande förvärv. Metod: Kvantitativ studie med en explorativ inriktning och deduktiv ansats. Sekundär tvärsnittsdata analyserad med ANOVA-test & regressionsanalyser. Jämförd med tidigare forskning. Teoretiskt ramverk: Bakomliggande teori grundar sig i tidigare forskning om företagsförvärv med grund inom värdeskapande och branscher. Empiri: Empirin baseras på insamlad data från 209 företagsförvärv som genomfördes av svenska börsnoterade bolag under perioden 2001-01-01 - 2009-12-31. 3 förklarande variabler och 5 kontrollvariabler har testats för att förklara variationen. Slutsats: Ingen bransch presterade signifikant bättre eller sämre följande förvärv. Ingen undersökt variabel kunde unisont förklara branschernas börsvärdesutveckling.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)