Varför hållbarhetsredovisar elhandelsbolag som inte omfattas av lagkrav? - En studie av hållbarhetsredovisningar hos svenska elhandelsbolag

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Titel: Varför hållbarhetsredovisar elhandelsbolag som inte omfattas av lagkrav? - En studie av hållbarhetsredovisningar hos svenska elhandelsbolag Seminariedatum: 3 juni 2016 Kurs: FEKH69, Examensarbete i redovisning på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Jasaman Alinazari, Sanna Kalid, Nina Larsson Handledare: Anna Glenngård Nyckelord: Hållbarhetsredovisning, elhandelsbolag, lagkrav, GRI-ramverk, intressentteorin, legitimitetsteorin, institutionell teori Syfte: Syftet med studien är att undersöka förekomsten av hållbarhetsredovisningar hos svenska elhandelsbolag och bakomliggande orsaker till detta samt beskriva och analysera varför elhandelsbolag som inte omfattas av nuvarande lagkrav väljer att upprätta hållbarhetsredovisning. Metod: Ett kvantitativt metodval har använts för att kartlägga förekomsten av hållbarhetsredovisningar på elmarknaden medan ett kvalitativt metodval har använts för att besvara frågorna varför, för vem och hur elhandelsbolag väljer att upprätta hållbarhetsredovisning. Då studien kännetecknas av en undersökande karaktär har främst en induktiv forskningsansats tillämpats. Praktiska perspektiv: Det praktiska perspektivet består utav GRIs ramverk samt det kommande lagkravet för obligatorisk hållbarhetsredovisning. Teoretiska perspektiv: Det teoretiska perspektivet består av intressentteorin, legitimitetsteorin och institutionell teori. Empiri: I studiens empiridel visas de resultat som framkommit vid undersökningen av elmarknaden. Vidare framgår de resultat som framkommit vid intervjuerna med representanter från studiens tre fallföretag. Slutsatser: Studien har utvisat att tolv elhandelsbolag frivilligt hållbarhetsredovisar. De anledningar som kunnat urskiljas till att elhandelsbolag frivilligt hållbarhetsredovisar är att hållbarhetsredovisningen ses som en konkurrensfördel, utgör en marknadsföringskanal, bidrar till öppenhet och utgör ett sätt att leva upp till de sociala förväntningarna som finns. Även företagskulturen och det sociala kontraktet med samhället utgör bakomliggande motiv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)