Hur uppfattar användarna riktade annonser? : En undersökning om annonsering på Facebook

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Sociala medier med Facebook i spetsen har förändrat hur vi umgås och agerar på Internet. Personlig information sprids som aldrig förr och detta skapar förstås även nya möjligheter för annonsörer. Möjligheten till att rikta skräddarsydda annonser direkt till konsumenter har aldrig varit billigare och lättare än idag. Denna uppsats syftar till att undersöka detta fenomen och mer specifikt hur Facebooks annonser fungerar. Märker användarna av annonserna? Vidtar användarna åtgärder på grund av att deras personliga uppgifter används i riktade annonser? För att undersöka detta genomfördes en enkätundersökning med 101 deltagare. Uppsatsen intar användarnas perspektiv och frågar dessa hur de upplever annonser på Internet i allmänhet och annonser på Facebook. I uppsatsen undersöks också relationen mellan användaren och sajten, www.facebook.com i detta fall, och hur denna påverkas genom interaktion mellan dessa parter. Undersökningen visade på att användarna till stor del lade märke till Facebooks annonser trots den diskreta utformningen av annonserna. Den visade också på att användarna avstår från att lägga upp personlig information på grund av Facebooks hantering av deras personuppgifter. Uppsatsen kommer fram till att fastän Facebooks annonser smälter in i bakgrunden snarare än sticker ut så skapar de uppmärksamhet och intresse för att de riktar sig till användarnas personliga intressen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)