Elevers positiva självbild - en förutsättning för goda prestationer? Lärares uppfattningar om att påverka och att påverkas av elevers självbild i idrott och hälsa i grundskolans senare år

Detta är en Kandidat-uppsats från Sektionen för Lärarutbildning

Författare: Ingela Andersson; Anneli Johansson; [2008]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med undersökningen var att studera lärares egna uppfattningar om hur de arbetar med att främja elevers positiva självbild samt studera om lärarnas egna uppfattningar om elevernas självbild påverkar bedömningen av eleverna i ämnet idrott och hälsa. Undersökningen är kvalitativ och utgörs av sex semistrukturerade intervjuer bland lärare inom idrott och hälsa i grundskolans senare år. Studiens teoretiska utgångspunkter utgörs utav Meads spegelteori, teorier om sociala jämförelser samt Vygotsky och det sociokulturella perspektivet. Gemensamt för teorierna är deras betoning på omgivningens inverkan på en persons självutveckling. Därutöver redogör forskningsbakgrunden för litteratur och forskning som anses relevant för studiens syfte, där bland annat de nationella styrdokumenten, undervisningsklimatet samt flow belyses. Resultatet tyder på att lärarna i undersökningen har en mycket positiv inställning till att arbeta med elevernas självbild. Däremot utgör lärarnas arbetsmetoder inte en aktiv och medveten handling, utan de arbetar istället utifrån de faktorer som i undervisningen anses påverka elevernas självbild. Dessa faktorer ska sedan genomsyra all undervisning som de bedriver. Resultaten pekar även på att lärarna lägger stor vikt vid kursplanens betygskriterier när de bedömer eleverna, men lärarna hävdar även att elevernas självbild inte helt går att bortse ifrån och därmed inverkar på betygsättningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)