ÄVEN OM DET INTE ÄR SANT SÅ ÄR DET EN BRA HISTORIA En studie om storytelling inom den svenska modebranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

Författare: Anders Johansson; [2017-10-09]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Abstract Uppsats/Examensarbete: 15 hp Program och/eller kurs: Examinationsarbete i Medie- och kommunikationsvetenskap Nivå: Grundnivå Termin/år: Vt 2017 Handledare: Orla Vigsø Kursansvarig: Malin Sveningsson Sidantal: 38 Antal ord: 14 980 Nyckelord: Storytelling, strategisk kommunikation, marknadsföring,differentiering, retorik, myter, modebranschen Syfte: Syftet med uppsatsen är att ta reda på hur olika företag inom den svenska modebranschen använder sig av och ser på fenomenet storytelling. Teori: Storytelling som strategisk kommunikation, retorikens grund, storytellingensperspektiv, differentiering samt myter Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Tre respondenter från tre olika företag inom den svenska modebranschen Resultat: Det övergripande resultatet visar att respondenterna framför allt använder sin storytelling för extern påverkan. De vill genom sin storytelling förmedla vilka de är för att konsumenterna ska kunna identifiera sig med dem, samt differentiera sig mot andra konkurrenter. Resultatet visar även att sättet respondenterna konstruerat sin storytelling skiljer sig jämtemot det sätt vilket förmedlas i litteraturen. De har således inte tänkt i banor om narrativ uppbyggnad eller retoriska appellformer. Det framkom även att den storytellingen som respondenterna ägnar sig åt är väldigt målgruppsanpassad. En av de största skillnaderna mellan respondenterna är hur de förhåller sig till sanningen i deras storytelling. Två av respondenterna menar att de är helt ärliga medan den tredje respondentens utgångspunkt är att all storytelling måste saltas för att bli tillräckligt intressant.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)