Delaktighet i förskolans utevistelse. En intervjustudie med arbetslag

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: Viktoria Luvö; Therese Lundén Sellvén; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: AbstractSyfte: Studiens syfte var att undersöka hur arbetslag i förskolan beskrev sina erfarenheter och upplevelser av att arbeta för barn i behov av särskilt stöds delaktighet i utevistelsen.Studien utgick ifrån följande frågeställningar:- Vilka möjligheter och hinder upplever arbetslagen har betydelse för alla barns delaktighet i förskolans utevistelse?- Vilka förhållningssätt upplever sig arbetslagen inta i förskolans utevistelse? Teori: Studien utgick ifrån ett relationellt specialpedagogiskt perspektiv och en fenomenologisk livsvärldsansats. Metod: Studien genomfördes genom tre kvalitativa fokusgruppsintervjuer med befintliga arbetslag i förskolan.Resultat: Resultatet i studien visar att arbetslagen upplever att frihet, ytor och rörelse är karaktäristiskt för utevistelsen, vilket arbetslagen ser skapar både möjligheter och hinder för delaktigheten för barn i behov av särskilt stöd. Arbetslagen upplever att utformningen av den fysiska miljön samt i vilken grad den erbjuder utmaningar för barnen också påverkar delaktigheten vid utevistelse. Förhållningssättet ute beskriver arbetslagen ofta är av passiv och övervakande karaktär, vilket innebär att de vuxna är längre ifrån barnen ute än inne. Arbetslagen menar att förhållningssättet kan skapa både möjligheter och hinder för barns delaktighet vid utevistelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)