YouTube bakom kulisserna : En studie i hur YouTube och influencer marketing används av företag i marknadsföringssyfte

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Sociala medier blir en allt större del av våra liv, något som lett till att en ny marknad där plattformarna blir allt mer kommersialiserade. Det har gett upphov till nya marknadsföringsmetoder och i och med det har också nya aktörsgrupper vuxit fram. På YouTube är trenden tydlig och det innehåll som publiceras där blir allt mer professionaliserat. Influencers har blivit en del av den moderna marknadsföringens vardag; deras påverkan på tittares köpbeslut är därför intressant att studera. De dynamiska förändringarna som präglar detta forskningsområde gör det ständigt aktuellt med nya studier inom ämnet, speciellt med fokus på YouTubes styrkor, svagheter och utmärkande drag som marknadsföringskanal. Vi har i studien uppmärksammat att YouTube används som en kanal för marknadsföring bland annat genom att företag nyttjar YouTubers nära relation till sina följare. Genom influencer marketing så sker det en personifiering av varumärket. Integrationen av marknadsföring i YouTubers videoklipp leder till att det kommersiella budskapet får mer tyngd och trovärdighet, vilket  uppmuntrar konsumenter till köp. Vi har även noterat en samarbetsprocess på YouTube mellan de olika aktörsgrupperna vilken drivit på utvecklingen och graden av kommersialiserat innehåll.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)