Diversifieringsmöjligheter för ett mindre företag på en annan marknad - en strategisk fallstudie av vindkraftsbranschen

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ett mindre företag kan etablera sig och skapa konkurrensfördelar på en annan marknad. För att undersöka ovanstående frågeställning har uppsatsen tre delsyften: a. bygga upp en teoretisk referensram. b. ge en empirisk beskrivning av ett fall. c. genomföra en analys för att identifiera centrala faktorer, som avgör etableringsmöjligheter för ett mindre företag på en annan marknad. Metod: En kvalitativ, explorativ fallstudie, induktiv metod med semistrukturerad intervjuform. Teoretiska perspektiv: Resource-based view där kärnkompetens, konkurrensfördelar och värdekedjeanalys undersöks. Market-based view där marknaden undersöks utefter en PEST-analys och Five Forces-analys. Empiri: Studieobjekten har varit ett mindre företag, som verkar inom underhållsbranschen, och vindkraftsbranschen. Fallföretaget önskar etablera sig på vindkraftsmarknaden, varvid en marknadsanalys av denna bransch genomförts. Uppsatsen har genomförts på uppdrag av fallföretagets vd och vice vd samt Ekonomihögskolan vid Lunds Universitet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)