Sociala medier som det digitala vardagsrummet

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för informatik

Sammanfattning: Allt fler företag använder internet och sociala medier för att kommunicera med konsumenter, genom dessa medier har de möjlighet att sprida information om sig själva samt direkt få feedback från allmänheten. Det här har påverkat företags sätt att utbyta information med konsumenter och medför därför nya risker och möjligheter för företag att beakta. Studien undersöker hur företag använder och förvaltar sin vardagliga närvaro i sociala medier. Ett ramverk har utformats baserat på den teori som presenteras och har legat som grund för den empiriska analysen. Ramverket består av fem kategorier; bakgrund i sociala medier, syfte med sociala medier, strategi för sociala medier, risk- och krishantering i sociala medier samt kommunikation i sociala medier. Undersökningen har genomförts genom att semistrukturerade intervjuer har gjorts på fem stycken företag om hur deras arbete i sociala medier ser ut. Det teoretiska ramverket har används för att analysera intervjuerna grundligt och få fram resultatet. Huvudresultatet visar på att det hos de undersökta företagen finns en god medvetenhet för hur de sköter det vardagliga arbetet i sociala medier. Studien visar även på att en viktig möjlighet för företagen med att vara aktiva i sociala medier är att kunna ta del av kunders åsikter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)