Skolsköterskors upplevelser av arbetssituationen : - en intervjustudie

Detta är en Magister-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

Sammanfattning: Abstrakt Bakgrund: Skollagen ligger till grund för den samlade elevhälsan, som ska arbeta för att främja elevers välmående och lärande genom att arbeta med hälsofrämjande och förebyggande insatser. Skolsköterskan som tillhör den medicinska elevhälsan arbetar med insatser på individ- och gruppnivå. Skolsköterskan har en mångfald av arbetsuppgifter, alltifrån enklare sjukvård till samtal, hälsosamtal och vaccinationer. Arbetet är mångfacetterande och komplext och till stor del ett ensamarbete. Syfte: Syftet med studien var att belysa skolsköterskors upplevelser av arbetssituationen. Design: Kvalitativ metod Metod: Nio semistrukturerade intervjuer genomfördes. Intervjuerna spelades in, transkriberades ordagrant och analyserades med kvalitativ innehållsanalys med framtagande av domäner, kategorier och underkategorier. Resultat: Analysen resulterade i två domäner, fyra kategorier och nio underkategorier. En domän blev Arbetssituationens positiva anda med kategorierna Möten som stärker arbetssituationen med underkategorierna; Arbetskollegor som stöd och Kontaktnät tryggt och trivsamt. Känslor av möjligheter och stimulans; Positivt med självständig planering, Förändringsvilja och utvecklingsvisioner och Inspirerande och trivsam arbetsmiljö. Andra domänen blev Arbetssituationens negativa anda med kategorierna Kraven överstiger resurserna; Frustration och otillräcklighet och Tidsbrist och Svåra möten och ensamt arbete; Hantera komplicerade situationer och att inte nå fram samt Känsla av ensamhet. Slutsats: Skolsköterskorna upplever glädje och gemenskap i sin skolmiljö men också brist på tid och resurser som ibland leder till känslor av otillräcklighet. Resultatet pekar mot att skolsköterskan behöver mer resurser och mer tid i deras yrkesroll för att upprätthålla den positiva andan som finns samtidigt som yrket ses som världens bästa jobb. Resultatet visar också att verktyg behövs för att hjälpa skolsköterskan i deras pedagogiska roll men också i att hantera svåra situationer. Nyckelord: skolsköterska, upplevelser, arbetssituation, omvårdnad, kvalitativ innehållsanalys, krav-, kontroll- och stödmodell.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)