Vad lockar elever att söka till det Musikestetiska programmet?

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Författare: Ingrid Jansson; [2014]

Nyckelord: Gymnasievalet; Påverkansfaktorer; Stress; SYV;

Sammanfattning: Syftet med min studie har varit att skapa ökad insikt om vad som påverkar elever att söka till det Musikestetiska programmet. Jag har också velat bidra till ökad förståelse för elevers tankar och känslor generellt inför gymnasievalet och vilka yttre faktorer som kan tänkas påverka dem inför detta. Jag har tagit del av vetenskaplig forskning vad gäller problematik kring gymnasievalet rent generellt såsom: Påverkansfaktorer, stress, samt Studie- och yrkesvägledning (SYV). Jag har som forskningsmetod använt mig av kvalitativa intervjuer med sex elever vid Musikestetiska programmet ur årskurs tre vid en gymnasieskola. Jag har även intervjuat en Studie- och yrkesvägledare vid en högstadieskola. Enligt skollagen ska alla elever ha lika tillgång till likvärdig utbildning oberoende av var i landet man bor och oberoende av sociala och ekonomiska förutsättningar. Resultatet i undersökningen visar på motsatsen. Variationerna är stora vad gäller utbudet av utbildningar från ort till ort. Varierar gör även utbudet av hjälp med studie- och yrkesvägledning för blivande gymnasieelever i landet. Många olika faktorer för påverkan ger i många fall dessutom upphov till stress hos eleverna. Föräldrars krav på höga betyg och det enorma utbudet av utbildningar där besluten blir svåra att ta stressar många. Skolor slåss om eleverna (i synnerhet just nu då elevunderlaget är lågt) via reklam och broschyrer i brevlådan. Jag har genom min studie av erfarenheter hos elever som valt att gå Musikestet även fått en ökad insikt om vad som kan påverka dem till att göra just detta val. På ett generellt plan har resultaten i undersökningen visat att gymnasievalet ofta är ett svårt och orosfyllt val. Det första stora valet man personligen ställs för i livet. Konkurrensen om eleverna ute på gymnasiemarknaden är stenhård. I samband med detta använder skolorna en tuff och offensiv marknadsföring med mängder av reklammaterial som distribueras ut. Där till kommer det enorma utbud av utbildningar som erbjuds på många håll i landet. Många elever upplever därför gymnasievalet som en mycket stressig period i livet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)