Samerna i historie läromedel och läroplaner

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Författare: Sara Johansson; [2004]

Nyckelord: national minorities; textbooks; Lappish; currculum;

Sammanfattning: Elever i den svenska grundskolan ska enligt 1994 års läroplan inhämta ”kunskaper om de nationella minoriteternas kultur, språk, religion och historia”. För att skolorna ska kunna fullfölja detta uppdrag krävs det att läroböckerna tar upp frågor om den samiska kulturen och samernas levnadsförhållanden på ett korrekt och mångsidigt sätt. En granskning gjord av Statens Institut för Läromedel (SIL) 1990 beträffande hur de samiska förhållandena behandlas i läromedel i de samhällsorienterande ämnena visade på stora brister – samerna var i stort sätt osynliga i dessa läroböcker. Föreliggande projekt är en inventering och analys av läromedel i årskurs F-6 i historia, totalt 11 läroböcker utgivna på 7 förlag. Syftet var att ta reda på om samerna åskådliggörs i de svenska läromedlena i historia, samt att kartlägga i vilken utsträckning samerna fanns med och om innehållet uppfyller kraven och målen i Lpo 94 samt kursplanen för historia. Ett försök att skatta texternas relevans har gjorts. Med relevant innehåll avses här fakta som ligger i linje med samt ger eleverna en möjlighet att uppfylla målen i läroplanen och kursplanen för ämnet historia. Resultatet av analysen har jämförts med den granskning som Statens institut för läromedel (SIL) utförde 1990. Jämförelsen visar på vissa skillnader som innebär en utveckling till det bättre. Trots detta är huvudintrycket att många av de brister som påtalades då kvarstår i dagens läromedel. I den mån läroböckerna tog upp de samiska frågorna, var informationen om hur samerna levde förr sporadisk och innehållet om hur samerna lever idag ännu magrare. Samernas kultur framstår som exotiskt och oföränderligt samt romantiserat. Innehållet har även en kraftig slagsida mot rennäringen men inget nämns om den kris som rennäringen har gått igenom. Det lidande och förtryck som samerna varit utsatta för genom historien är osynligt i de granskade läromedlen, om de mot förmodan tar upp förtrycket ges det en ytterst liten plats av det totala innehållet. Den samiska historien är till stor del en dold historia och analysen visar att samerna fortfarande är en osynlig folkgrupp i ämnet historia precis som SIL rapporten visade 1990.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)