Att skapa trovärdiga karaktärer

Detta är en M1-uppsats från Avdelningen för Industriell utveckling, IT och Samhällsbyggnad

Författare: Lars Wennerstrand; [2012]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att skapa karaktärer i en animation eller ett spel som publiken får sympati för och känner är levande, är ett avancerat och komplext arbete. Det finns dessutom en mängd olika tips och råd för att skapa en karaktär, att det kan kännas övermäktigt och svårt att sålla i. I denna uppsats kommer syftet därför ligga i att undersöka om det finns en fungerande formel för att skapa en lyckad och livfull karaktär. Syftet kommer även att bestå i att undersöka om denna formel av att skapa en karaktär går att tillämpa på både film- och spelkaraktärer. Dessa frågeställningar kommer att besvaras genom en litteraturstudie följt av en empirisk studie, ”Science fiction in space”, där dessa tips och råd kommer att prövas för att se om den formel som här lyfts fram är lyckosam. I arbete framkom det svårigheter att hitta endast en fungerande formel. Vilken formel som gör en karaktär bra har även med personligt tycke och smak att göra. Det som därför har gjorts är en sammanställning av alla olika framgångsrika tips och råd som skapat en lathund och guide där lekmän kan ta del av de olika tipsen för att sedan välja ut vad som passar just dem. En sammanställning där alla olika tips som funnits, gör också arbetet för lekmän lättare då information finns att hämta på ett och samma ställe till skillnad från när den är utspridd på olika forum. I den andra frågeställningen framkom att en skapad karaktär utifrån de tips som funnits, går lika bra att använda i spel som den gör i animation. Skillnaden är dock vid modelleringsfasen då det är andra aspekter att ta hänsyn till.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)