"Hej, behöver du hjälp?" : En studie om kunders erfarenheter av och önskemål om interaktion med personal i klädbutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

Sammanfattning: Syfte: Syftet med studien är att undersöka kunders erfarenheter av och önskemål kring interaktionen med klädbutikers personal. Vidare undersöker studien på vilket sätt kunder vill att interaktionen ska ske samt inom vilka zoner och vid vilka tillfällen. Metod: Studien har en kvalitativ forskningsmetod och den empiriska datan är framtagen genom 15 semistrukturerade intervjuer med kvinnliga konsumenter. Studien har till en början en deduktiv ansats som sedan övergår i inslag av induktiv ansats inom vilka studien sedan växlar mellan. Slutsatser: Studiens resultat visar att kunder har önskemål om ett individanpassat bemötande under interaktion med personal samt att kunder lägger vikt vid personalens beteende och tillgänglighet. Studien visar även att kunders erfarenheter av interaktion med personal i klädbutiker inte överensstämmer med kunders önskemål kring detta fenomen. Många kunder har visat sig ha relativt låga förväntningar gällande denna interaktion men trots detta har det visat sig att personal i många fall inte lyckas leva upp till dessa förväntningar. Interaktionen med personal i klädbutiker har även visat sig vara av stor vikt för såväl kundens image av företaget som för kunders upplevelse av ett butiksbesök. Det framgår att denna interaktion har stor inverkan på kunders fortsatta beteende gentemot företaget vilket visar på att interaktionen utgör en viktig del av klädbutikers konkurrenskraft.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)