Programmering som ett verktyg för lärande - Lärares uppfattningar om programmeringens bidrag till andra ämnen

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Skolverket har fått i uppdrag av regeringen att införa programmering i skolan, framförallt i matematikundervisningen. Papert (1984) har beskrivit programmering som ett tankeverktyg. Han hade en vidare syn än att bara tillämpa det i matematikundervisningen, även fast mycket av hans forskning var på matematik. Frågan blir då hur kan programmering användas som ett tankevertyg utanför matematiken? För att undersöka detta har lärare fått ge sin uppfattning i att använda programmering som en del i undervisningen, de har då frågats om möjligheter och utmaningar. Men även hur undervisningen kan utformas, fokus har då legat på att se på överföringseffekter till andra ämnen. Datainsamlingen har skett genom en fokusgrupp, där lärarna har fått reflektera över programmeringsövningar samt en enkät där lärarna har fått beskriva sin syn. Dessa båda metoder följdes upp av en intervju för att utvärdera data. Uppsatsen visar att när lärarna har lärt sig att programmera och implementerat det i sin undervisning är de mer positiva till programmering. De ser även fler möjligheter att använda programmering på olika sätt. Dels kan de variera själva programmeringsundervisningen och dels kan de använda det som ett lärverktyg i andra ämnen. Dock har de svårt att beskriva konkret dessa sätt självständigt. Men fick de resonera kring konkreta övningar såg de flera möjligheter. Till hjälp för denna process har det presenterats en modell som klassificerar programmeringsövningars möjligheter till att bidra till andra ämnen. Modellen har 5 nivåer: ren programmering, programmering + miljö, delar i datalogisk tänkande, programmering som verktyg, programmering för att upptäcka samband. Uppsatsen ska ses som en förstudie och skriver fram ett möjligt angreppssätt på frågan.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)