Autenticitet i musik: En undersökning om gränsdragningen mellan musikbranschens spelregler och den autentiska upplevelseprodukten

Detta är en Kandidat-uppsats från Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Sammanfattning: Två upplevelseproducenter har i den här examensuppsatsen undersökt begreppet autenticitet, hur det ter sig och vad detta innebär i musik som sådan men även som en upplevelseprodukt i musikbranschen. Med ett hermeneutiskt synsätt har vi valt att göra fyra stycken kvalitativa intervjuer med musiker och andra nyckelpersoner inom musikbranschen.

Vi har inte presenterat ett klart och tydligt svar, det skulle inte göra ett komplext ämne som detta rättvisa, utan istället utarbetat modeller som visar på ett förhållningssätt att arbeta efter. Den första handlar om ett förhållningssätt för att bibehålla autenticitet i bland annat olika processer. Den andra redovisar för hur ett sammansvetsat team som byggs upp likt en plattform kan vara ett hållbart alternativ för många, denna modell har vi valt döpa till KBM-plattformen, vilket står för Kreatör, Business och Management. Med denna modell vill vi visa hur dessa tre funktioner kan samspela. Vi har även tagit fram en modell som handlar om attityd och dess inverkan i musiken och i branschen.

Vi diskuterar även att autenticitet har nära samband till det som spelar i samklang med vår mänsklighet nämligen, vårt psyke, våra känslor men även rent fysiologiskt. Det handlar om medvetenhet om sig själv och de processer man går igenom, både de interna och de som påverkas av omvärlden.

  KLICKA HÄR FÖR ATT SE UPPSATSEN I FULLTEXT. (PDF-format)