IKT I UNDERVISNINGEN - får lärarstudenter den beredskap som krävs?

Detta är en Magister-uppsats från Institutionen för tillämpad informationsteknologi

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur lärarstudenter förbereds för att använda sig av IKT under sin VFU. Dessutom syftar den till att ta reda på var de skaffar den digitala kompetens som krävs om de inte får den under sin lärarutbildning. Metoderna som har använts i studien är både kvantitativa (enkätundersökning) och kvalitativa (intervjuer). Samtliga deltagare i både enkätundersökning och intervjuer studerar inom olika terminer i sin lärarutbildning. Denna studie presenterar en förståelse för de utmaningar lärarstudenter möter för att erhålla digital kompetens, som de upplever att de inte får under sin lärarutbildning. Till grund för analysen ligger ramverket TPACK som beskrivs som olika kompetenser inom olika kunskapsområden som integreras och interagerar med varandra och kan användas för att beskriva viktiga lärarkunskaper. Dessa kunskapsområden är teknologiska, pedagogiska och ämnesmässiga. Dessutom baseras enkätundersökningen på TPACK. Den teoretiska inramningen är det sociokulturella perspektivet som lyfter fram det situerade lärandet och att lärandet är beroende av olika sammanhang. Fynden indikerar att lärarstudenter inte får den digitala kompetens som krävs från sin lärarutbildning. Den visar även att lärarstudenters TPACK varierar. Deras behov sträcker sig från teknologiska kunskaper till behov av en begreppsapparat, eftersom de saknar ett gemensamt språk för termer och begrepp inom området, och kunskaper om hur IKT i undervisningen kan kopplas till pedagogiska aktiviteter. Vidare visar studien att lärarstudenternas övningsskolor utgör en central aspekt för deras möjligheter att utveckla TPACK. Resultaten lyfter även fram att för att skapa bättre förutsättningar för lärarstudenter att erhålla digital kompetens måste lärarutbildningen erbjuda en tydligare och mer likvärdig utbildning i hur man kan använda sig av IKT i undervisning för att möta ständigt förändrade lärmiljöer och en snabb samhällsutveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)