Gehörsbaserad undervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats var att undersöka förekomsten, uppfattningen och det eventuellabehovet av mer gehörsbaserad undervisning. Undersökningen omfattade enbart detmusikestetiska programmet. Vi genomförde undersökningen genom kvalitativa intervjuermed fyra lärare och fyra elever. Dessa var jämt fördelade på två skolor, en skola iGöteborgstrakten och en skola i Skåne. Resultatet visade att pedagogerna ansåg att de till stordel använde sig av gehörsbaserad undervisning medan eleverna tyckte tvärtemot, attundervisningen var främst notbaserad. Vi lade också märke till en skillnad i definitionen avbegreppet Gehörsbaserad undervisning mellan oss, pedagogerna och eleverna. Vi ocheleverna definierade begreppet som, ”att lära sig genom gehör”. Pedagogerna gav sammabeskrivning i utgångspunkt, men när de skulle berätta om hur de använder sig av metoden isin egen undervisning gav de exempel som ofta innehöll både noter och visuell härmning.Konsekvensen av detta blev att fokus ofta hamnade på just noter och visuell härmning ochinte gehör. Detta var något som pedagogerna verkade till stor del ovetande om. Ett didaktisktproblem som skulle kunna bli en följd av att pedagogerna inte definierar gehörsbaseradundervisning på samma sätt som vi och eleverna, är att det läggs ett omedvetet fokus på deandra delarna av musikundervisningen. Detta skulle i sin tur kunna leda till enunderutveckling av musikelevers gehör. Vidare menade också pedagogerna att det var viktigtatt se till vilken bakgrund eleverna har. En del av syftet med undersökningen var att ta reda påvilken metod de flesta känner sig mest bekväma med. Detta visade sig vara tättsammanhängande med den lärandes musikaliska bakgrund. Hade eleven lärt sig via gehörtidigare kände denne sig mest bekväm med gehörsinlärning och vice versa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)