Mamma, pappa, barn : En kvalitativ läroboksanalys med fokus på familjekonstellationer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka framställningen av familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus i läroplaner och läroböcker över tid. Undersökningen har avgränsats till att analysera det första kapitlet “Skolans värdegrund och uppdrag” i Lpo-94 och Lgr-11 samt åtta läroböcker i engelska som riktar sig mot årskurs fyra. Studiens relevans motiveras av det knapphändiga forskningsunderlaget på detta område. Metoder som användes för att studera empirin är en kvalitativ diskursanalys samt en visuell textanalys. Analysen visade att läroplanernas första kapitel har närmast identiska formuleringar kring familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus samt att de är öppna för mångfald. Det som däremot skiljer dem är den senare läroplanens inkludering av riktlinjer för diskrimineringsgrunderna. Även läroböckerna visade sig vara relativt lika i framställningen av familjekonstellationer utifrån aspekterna heteronormativitet och genus över tid, med varierande grad av traditionella mönster. Läroplanerna är jämförelsevis mer öppna för mångfald medan läroböckerna endast presenterar kärnfamiljer och ombildade familjer utan alternativa konstellationer. Representationerna av familjer i läroböckerna motsvarar generellt inte samhällets struktur. Uppsatsen resultat överensstämmer delvis med den tidigare forskning som presenteras men motsäger andra delar av forskningen på detta område. Slutsatsen är att normer och strukturer bör synliggöras i skolan för att de inte ska reproduceras utan reflektion. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)