Succé eller fiasko? : - Hur påverkas bolagsavkastning av byte mellan Sveriges MTF-marknadsplatser

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för ekonomivetenskap och juridik

Sammanfattning: Det finns ett flertal tidigare studier som undersöker listbyten och dess effekt på ett bolags aktieavkastning. Merparten av dessa studier är dock baserade på den amerikanska aktiemarknaden. De svenska studierna som har genomförts undersöker effekten av listbyte från alternativa marknadsplatser (MTF) till huvudmarknaden (reglerad marknad). Det har framkommit att det finns ett kunskapsgap vad gäller hur aktieavkastning reagerar på marknadsplatsbyten på Sveriges MTF-er. Genom att endast fokusera på MTFmarknadsplatserna,AktieTorget, First North och Nordic MTF i Sverige och effekten av bytenmellan dessa marknadsplatser blir denna studie ett komplement till den tidigare forskningen inom området. I studien undersöks 39 svenska bolag som mellan åren 2007-2016 valt att byta marknadsplats. OMXPI är det jämförelseindex som använts för att jämföra bolagens avkastning med marknaden. Syftet med denna studie är att undersöka om det finns ett värdeför såväl bolagen som dess aktieägare att byta marknadsplats mellan AktieTorget, Nordic MTF och First North, istället för att stanna kvar på den ursprungliga listan. Detta syfte uppnås genom att studien undersöker bolagens aktieavkastning i samband med flytt till likvärdig, alternativ, marknadsplats för att ta reda på om bytet av marknadsplats skapar en negativ avkastning hos bolagen. Denna studie utförs i form av en kvantitativ eventstudie där marknadsplatsbytet utgör eventet. Studiens avsikt är inte att analysera de enskilda bolagen utan att istället ge en samlad bild av effekten på den aktiekursutveckling listbytet medför. Resultatet av studien visar att en negativ ackumulerad onormal avkastning (CAR) förekommer efter att marknadsplatsbytet genomförts. Vid beräkning av parametrarna imarknadsmodellen finner studien att den genomsnittliga ackumulerade onormala avkastningen (CAAR) för samtliga bolag är hela -47,88 %, 12 månader efter att marknadsplatsbytet genomförts.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)