Kommunikativa Sjukhus : En jämförande studie av strategisk kommunikation vid svenska sjukhus

Detta är en Kandidat-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Olof Palmcrantz; Anna Martin; [2009]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Att sjukvården i Sverige har förändrats under de senaste decennierna och fortfarande gör så är ett faktum. Efter att under lång tid fått utstå kritik för att vara ineffektiv och byråkratisk har det genomförts reformer för att komma till rätta med de problem sjukvården dragits med. Reformerna har inte sällan gått ut på att sjukvården ska anamma den privata sektorns arbetssätt och metoder för att på så vis bli mer effektiv. Sjukhus har på så sätt blivit mer ”marknadiserade”. I följande uppsats undersöks förekomsten av informationsavdelningar vid svenska sjukhus och informationschefer vid tre sådana avdelningar har intervjuats. Två avdelningar tillhör ett akut- respektive ett universitetssjukhus, medan det tredje tillhör ett landsting under vilket det ligger tre mindre sjukhus. Intervjuerna utreder hur de informationsansvariga ser på behovet av strategisk kommunikation, samt hur man arbetar med det på de olika sjukhusen. Detta för att se om svenska sjukhus försöker kommunicera en bild av sin verksamhet på ett sätt som liknar privata företag, om man använder strategisk kommunikation för att skaffa sig en konkurrensfördel gentemot andra sjukhus. Det som framkom i studien är att sjukhus antingen har en egen informationsavdelning, vilket var fallet med de större sjukhusen i Sverige. De mindre sjukhusen hade i regel inte någon egen utan de respektive landstingen hade en informationsavdelning som skötte informationsarbetet åt dem. På samtliga informationsavdelningar arbetade man på ett liknande sätt och synen på strategisk kommunikation skilde sig ej åt nämnvärt.  Informationscheferna var eniga i att behovet av strategisk kommunikation ökat de senaste åren och att denna utveckling kommer fortsätta. Dels eftersom patienter idag är mer pålästa och välinformerade men även eftersom man på ledningsnivå insett kommunikationens betydelse för sjukhusen. Det fanns en stor medvetenhet om sjukhusens varumärken, men ingen av informanterna upplevde att det fanns någon vidare konkurrens mellan sjukhusen idag. De tror däremot att det kommer att förändras i framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)