HIV-patienters upplevelse av bemötandet inom hälso- och sjukvården : En beskrivande litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: På världsbasis lever 36,7 miljoner människor med sjukdomen Humant Immunbrist Virus (HIV). Då forskningen och behandlingen gått framåt från att vara en dödlig till kronisk sjukdom med rätt behandling, kan patienter idag leva ett helt liv. Trots detta bemöts patientgruppen många gånger med stigmatiserande attityder då kunskapen om sjukdomen visat sig vara bristfällig hos hälso-och sjukvårdspersonal. Syftet: Var att beskriva hur patienter med diagnosen HIV upplever bemötandet inom hälso-och sjukvården, samt att granska undersökningsgrupperna i de inkluderade artiklarna. Metod: Litteraturstudie med deskriptiv design. Sökningar utfördes i PubMed och CINAHL. Totalt 14 artiklar med kvalitativ design och två med mixad metod, där endast den kvalitativa delen presenteras i resultatet. Analysmetoden som användes till studien var Evans beskrivande modell. Resultat: Två huvudteman identifierades i studien kunskapsnivå och attitydernas betydelse i mötet. Studien visade att kunskapsnivån har betydelse för bemötandet. Patienterna upplevde att när personal hade högre kompetens och positivare attityder resulterade det i bättre bemötande. Däremot okunskap hos personalen visade sig i form av negativa attityder och rädsla för patientgruppen,vilket resulterade i onödigt lidande och inget förtroende för vården. Undersökningsgruppen presenterades utifrån ålder, kön, antal år med HIV samt geografisk tillhörighet. Slutsatser: Negativa attityder i form av stigmatisering och diskriminering återstår inom hälso-och sjukvården av HIV positiva patienter. Positiva attityder visade sig vara starkt sammankopplat med kunskapsnivån hos personalen. Ämnet behöver därför belysas för att omvårdnaden ska utvecklas och ett professionellt förhållningssätt upprätthållas.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)