Mysteriet med genusnormer : En analys av den mest utlånade skönlitteratur 2017 för åldrarna 6-9år ur ett genusperspektiv

Detta är en M1-uppsats från Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

Sammanfattning: Vi har ett samhälle som strävar efter jämställdhet mellan könen samtidigt som vi fördelar varje egenskap och intresse i de olika könens fack. Syftet med den här studien var att undersöka hur genusnormerna hos de olika könen förmedlas i de mest utlånade böckerna 2017. De teoretiska utgångspunkterna var teorier om genus och dess påverkan i skönlitteratur. Från teorierna brukades begrepp som genus, genusordning och kön i första hand. Utifrån syftet blev valet av metod en kvalitativ metod, närmare bestämt en litteraturanalys, som innebar ett analyserande och granskande av de fem mest utlånade böckerna. Avgränsningar drogs dels vid ett årtal vilket gav mig en topplista, dels också en lokal avgränsning men också de mest utlånade böckerna för ett visst åldersspann, 6-9 år. I resultatet ser vi att protagonisterna flertalet gånger skildras normbrytande medan bifigurerna mestadels följer normen för deras kön. Det fanns tillfällen där könsmönster bröts även hos bifigurerna men det uppskattades inte av omgivningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)