Nytta och egenvärde – Matematiken i den nya gymnasieskolan

Detta är en C-uppsats från

Författare: Kaami Tondkar; Ove Holm; [2011]

Nyckelord: Kursplan; ämnesplan; textanalys; nyttovärde; egenv;

Sammanfattning: Vi är två lärarstudenter som under vår VFU har kommit i kontakt med förberedelsearbetet inför den nyaämnesplanen i matematik på gymnasiet som ska implementeras under höstterminen 011. Med anledning avdenna upplevelse väcktes vårt intresse och vi bestämde oss för att behandla denna ämnesplan i vårtexamensarbete. Den allra tydligaste förändringen som kommer att ske är att det införs tre spår, a, b och c, mellanvilka kurser på samma nivå har delvis olika innehåll, och vilket spår du som elev ska följa avgörs av vilketgymnasieprogram du följer. Vårt syfte är att undersöka vilken syn på matematiken de nya ämnes- ochkursplanerna återspeglar, och vår huvudfråga är: ” I vilken grad fokuserar de nya ämnes- och kursplanerna imatematik på nyttokunskaper respektive egenvärdeskunskaper?” Vår analysmetod är kvalitativ textanalys. Vigår igenom politiska beslut och utredningar som ligger till grund för den nya ämnesplanen. Vi refererar ochdiskuterar litteratur om läroplansutveckling, läroplaner i allmänhet och matematik i skolan. För att besvara vårhuvudfråga använder vi oss av en metod där vi graderar varje paragraf under rubriken ”centralt innehåll” iämnesplanen, var kurs för sig, med en siffra som indikator för i vilken utsträckning paragrafen ger uttryck förnyttokunskaper respektive egenvärdeskunskaper. Vi kommer fram till att egenvärdeskunskaperna dominerarinnehållet i samtliga kurser utom kurs 1a, som främst är avsedd för de gymnasieprogram som inte är utpräglatstudieförberedande. Generellt sett är fokus på nyttokunskaper lågt inom de högre kurserna, och inom alla kurseravsedda för de mer studieförberedande programmen. Vår studie har betydelse för läraryrket i det avseende attden erbjuder en inblick i en högaktuell reform inom skolan, och analyserar ett dokument som kommer att få storbetydelse för verksamheten för alla gymnasielärare i matematik.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)