Processförbättring initierad av miljölagstiftning : Framtagning och implementering av process för inköp och förbrukningskontroll av kemikalier

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: Detta examensarbete utfördes på ABB Robotics i Västerås som tillverkar industrirobotar. Examensarbetet pågick under tio veckor och initierades då ABB Robotics fått en avvikelse av Västerås Kommun eftersom de inte kunnat redovisa sin förbrukning av kemikalier. De fick ett år på sig att åtgärda problemet och möjliggöra framtagning av statistik. För att lösa problemet bestämdes det att inköpsprocessen av kemikalier skulle anpassas och generera dokumentation av köpen som är spårbar och således möjlig att ta ut statistik på. Det finns lagstiftning som varit styrande i arbetet med att ta fram en ny inköpsprocess. SOX är en lag som stiftades i USA som berör alla företag som är registrerade på den amerikanska börsen. Lagen säger bland annat att det i en inköpsprocess måste vara olika personer som lägger ordern och som godkänner köpet. REACH är en EU-förordning som deklarerar hur kemikalier som används inom verksamheter ska hanteras och om de behöver registreras. Vidare finns miljöbalken och andra nationella bestämmelser som definierar hur kemikalier får användas och när förbrukningen ska kunna redovisas. Avvikelsen som ligger till grund för detta examensarbete är sprungen ur denna lagstiftning, och uppkom under en miljötillsyn som i Västerås utförs av Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen. Genom att använda sig av intervjuer, kunde inköpsprocessen kartläggas och processkartor tas fram. Med en god överblick av processen kunde den granskas och utvärderas, samt förbättringar tas fram. I kombination med benchmarking på ett företag med en liknande inköpsprocess, där lagstiftningen uppfylldes, kunde en processflödesanalys genomföras. Vidare användes både en Pugh-matris och en SWOT-analys i värderingen av de nya koncept som arbetades fram. Av de fyra koncepten valdes ett med kort implementeringstid och relativt få nya steg i inköpsprocessen. Konceptet går ut på att alla kemikalieköp som skapas med köpanmodan får samma MDF-kod, konto och en ny rutin för formulering av materialnamn. Detta uppfyller målet för examensarbetet, då det i och med de nya rutinerna kommer bli möjligt att ta fram statistik på kemikalieinköp. Vilket i sin tur gör att lagstiftningens krav kan uppfyllas. För att hålla en hög standard på statistikunderlaget bör man kontinuerligt påminna kemikalieinköparna om rutinen, vikten av att den utförs korrekt och var de kan hitta information vid tveksamheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)