”VERKTYGET SKAPAR EN TRYGGHET FÖR MIG MEN FRAMFÖRALLT FÖR BRUKAREN” En kvalitativ studie om digital transformation med teknisk implementering – ur ett medarbetarperspektiv inom offentlig sektor

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet

Sammanfattning: Syfte: Intresset är att utifrån ett medarbetarperspektiv undersöka de anställdas möjlighet till kompetensutveckling inom ramen för den tekniska implementeringen och vilken betydelse möjligheten haft för upplevelsen av den nya teknikens användbarhet och tillgänglighet. Teori: Organisationsutveckling och förändringsarbete; Human Resources-perspektivet som utgångspunkt med Kotters (1992) modell för förändringsstrategi i åtta stadier som fundament. Centrala begrepp som ingår är; behovs begreppet, anpassningsprocesser, delaktighet och påverkbarhet. Kompetensutveckling och arbetsplatslärande; humanistiskt perspektiv på kompetensutveckling och arbetsplatslärande. Ellströms (2004) definitioner av olika lärande villkor och kompetens begreppets definition. Centrala begrepp som ingår är; Standardisering, autonomi, Delaktighet, kompetens. Metod: Kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. Urvalsprocessen var målinriktad i valet av organisation utefter ett visst avgränsat kriterium, lämpligt blev ett kommunalt äldreboende som genomfört en digital transformation med teknisk implementering. Valet av respondenter var även det målinriktat utefter ett visst kriterium, vilket resulterat i fem medarbetare som i sitt nattliga arbete använder sig av det tekniska verktyget. Resultat: Studiens undersökta område visar på att för att verktyg ska bli användbart och tillgängligt måste medarbetaren ges möjlighet till både deltagande, påverkbarhet och kontroll över den egna lärprocessen. Det är här viktigt att inte se kompetensutveckling som en kostsam utgift utan som en långsiktig investering. Det är enbart då som verktyget kan gynna både organisation och arbetstagare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)