Förstelärarjobbet "är ingen medalj för att man är färdigutvecklad" : Stödjande praktiker i förstelärares arbete med skolutveckling

Detta är en Master-uppsats från Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Sammanfattning: Syftet med denna kvalitativa studie var att identifiera vilka typer av stöd som rektorer och förstelärare berättar om när de pratar om det uppdrag som förstelärare har. I studien har sex förstelärare och två rektorer på en gymnasieskola deltagit. På denna gymnasieskola har förstelärarna ett uppdrag att tillsammans med rektor leda skolans utvecklingsarbete genom sex samtalsgrupper där skolans övriga lärare deltar. Intervjusamtal utifrån föreställningskartor och enkäter med öppna frågeställningar har använts för att samla in empiri till studien. Studiens syfte och forskningsfrågor kunde arbetas fram genom en analysprocess som inkluderade flera faser av analys av insamlade underlag och läsning av tidigare forskning. Studien utgår från grundad teori och genom läsning av tidigare forskning om förstelärare, skolutveckling och stödjande ledarskap kunde olika kategorier av stöd som kan kopplas till försteläraruppdrag mejslas fram och användas vid analysen av föreställningskartor och enkätsvar. En slutgiltig analys genomfördes utifrån fem kategorier av stödjande praktiker: stöd i form av relationer, stöd i form av mandat och tydlighet, stöd i form av skapande av förutsättningar såsom tid och möjlighet till möten, stöd i form av handledning och stöd i form av fortbildning. Resultatet visar att alla fem kategorier av stöd, givna eller brist på dem, förekommer i rektorernas och förstelärarnas berättelser. En central punkt där rektorernas och förstelärarnas berättelser visade olikhet gällde tydlighet. Tydlighet kunde i analysen och i den senare diskussionen kopplas till processer kring samförstånd, sensemaking, och kommunikation mellan rektorer och förstelärare.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)