KommunistJesus och Varumärke : Talet om Che Guevara

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier

Författare: Shanis Amid; [2006]

Nyckelord: Che Guevara; Identitet; Jesus; varumärke; diskursanalys;

Sammanfattning: ”Hasta la victoria siempre”, som betyder något i stil med ”länge leve segern” associeras oftast med Che Guevara. Det går inte att förneka att det råder en mystik kring den revolutionära mannen. Om det är någon människa i modern tid som har uppfattas som en legend är det Che Guevara. En man som för många är någon att se upp till, en kämpe som inte gav efter oavsett hur mycket motvind han hade. En hjälte som förtvivlat kämpade för social och politisk rättvisa. Dessa ord som kämpe och hjälte är vanliga beskrivningar av Che Guevara som fick allt fler anhängare efter sin död. Denna revolutionära man är också allmänt erkänd som en kommunist och idag kan det inte bli mer paradoxalt då han som bild och namn har blivit ett varumärke. Människor känner igen kända bilden på Che Guevara utan att veta vem han var och vad han kämpade för. Dock råder det även delade meningar om uppfattningen av honom. Han har enligt en del människor blivit vänstersidans ansikte ute, en ikon med en stor politiskt laddning. Den borgerliga/liberala sidan däremot hyllar inte Che Guevara som en hjälte utan tar fram hans negativa sidor som indirekt blir kritik till vänstern då de använder honom som sin symbol.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)