Kravfylld design. : En studie i hur Requirements Engineering, sociala relationer och kommunikation kan samverka för en förbättrad hantering av kundkrav inom grafisk kommunikation.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/JTH, Data- och elektroteknik

Sammanfattning: Syfte – Idag saknas det ett standardiserat arbetssätt för att hantera kundkrav samtidigt som det finns stora utmaningar i hanteringen av dem. Därmed är syftet med denna studie:  Att definiera ett ramverk för hantering av kundkrav inom Grafisk kommunikation. För att kunna besvara syftet i studien har en frågeställning tagits fram som utgångspunkt för studien. Hur kan Requirements Engineering, sociala relationer och kommunikation tillsammans bidra till att förbättra hantering av kundkrav inom arbetet med Grafisk kommunikation? Metod – För att besvara frågeställningen har studien arbetat med datainsamlingsmetoden, semistrukturerade djupintervjuer. Intervjuerna har genomförts  för att få fram primärdata. Metoden har valts ut för att säkerställa en kvalitativ ansats i studien. I studien har även litteraturstudier genomförts som en viktig del med syfte att ge en bakgrund kring befintliga teorier, metoder och verktyg. Resultat – Studien är av tvärvetenskaplig art och dess resultat behandlar områden så som Requirements Engineering, Grafisk kommunikation, sociala relationer och kommunikation. Områdena har studerats för att se hur de kan samverka för att säkerställa en högre och jämnare nivå av de projektresultat som reklambyråer och konsulter inom reklam- och kommunikationsbranschen levererar. Studien resulterade i ett ramverk för hantering av kundkrav inom Grafisk kommunikation. Ett ramverk beståendes av två olika kategorier som berör både den praktiska processen samt den social kommunikativ dimensionen kopplat till hantering av krav. Studiens resultat beskriver också vilka element som bör finnas i en iterativ designprocess samt hur ramverket kan användas tillsammans med en sådan typ av utvecklingsprocess. Implikationer – Studien anses kunna bidra till forskningsvärlden då dess resultat har öppnat upp nya dörrar för ytterligare områden att applicera Requirements Engineering på. För näringslivet och det vardagliga arbetet inom reklam- och kommunikationsbranschen har resultatet visat att ramverk för hantering av kundkrav inom Grafisk kommunikation bör kunna medverka till att stödja verksamheters arbetsprocesser och säkerställande av en mer jämn kvalitetsnivå. Utvecklingsprocesser och dess slutresultat skulle ha större möjlighet att bli framgångsrika, samtidigt som användningen av projektets resurser med stor sannolikhet skulle kunna effektiviseras genom den struktur som ramverket för med sig.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)