"På fritids tänker man inte på att man lär sig saker" : Lärande på fritidshem

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Jönköping/Fritidshemspedagogisk forskning

Författare: Ingrid Bardon; [2008]

Nyckelord: fritidshem; lärande; socialt lärande; kunskap; barn;

Sammanfattning: Syftet med studien är att undersöka lärande på fritidshem. Idag vistas många skolbarn på fritidshem före och efter den obligatoriska skolan och under lovdagar. Det är därför av intresse att undersöka det lärande som sker där utifrån antagandet att lärande äger rum ständigt och jämt, tillsammans med andra och i alla miljöer. För att komma närmare förståelsen av lärande på fritidshem söker jag svar på frågorna: Hur gestaltar sig lärandeprocessen för barn i fritidshem? Hur kommer barns lärdomar till uttryck i fritidshem? Undersökningen inspireras av ett socialkonstruktionistiskt forskningsperspektiv där det är lämpligt att använda flera kompletterande datainsamlingstekniker för att fånga fenomenet. För att finna svar på ovanstående frågor har jag använt mig av: - Observationer genom filmning - Loggboksanteckningar - Samtal med barn Resultatet visar att det barn, framförallt, lär på fritidshem kan sammanfattas som ett socialt lärande, vilket inbegriper att känna omsorg och ansvar, att ha inflytande, att hantera konflikter och att inta olika roller. Men dessutom lär de sig kognitiva och motoriska färdigheter. Lärandeprocessen sker oftast tillsammans med andra och i olika situationer där det, oftast, inte har varit planerat i förväg att ett visst lärande ska ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)