Läsutvecklingsmodeller- pedagogers medvetenhet och motiv för val

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

Sammanfattning: Vi vill granska vilka modeller som pedagogerna använder sig av i sin undervisning och vad som avgör vilka eller vilken modell som den enskilda pedagogen skall arbeta med. Vi vill också undersöka om pedagogerna vet vilka teorier som metoden de använder sig av baseras på. Enkätundersökningen är en kvantitativ undersökningsmetod. Vi kommer att presentera vår resultatanalys utifrån områdena läsutvecklingsmodeller, fortbildning och samarbete kring läsutveckling. Vi har i datorprogrammet SPSS kombinerat olika frågor för att tydliggöra resultatet mellan de olika frågorna. För att göra en tydligare koppling till vår frågeställning har vi valt att koppla samman olika frågor. Bornholmsmodellen var den läsutvecklingsmetod som flest respondenter använde i vår undersökning. Vårt resultat visar att få pedagoger var medvetna om den bakomliggande teorin för de olika läsutvecklingsmodellerna. Resultatet visade också att 40 % av respondenterna ansåg att det var skolan och kommunen som var beslutsfattare när det gäller val av läsutvecklingsmodell.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)