Sociala medier : en dunderkur för ideella föreningar?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för ekonomi och företagande

Sammanfattning: Framväxten av en ny kundlogik, orsakad av teknikens framfart, har tvingat företag och organisationer att hitta nya tillvägagångssätt för att nå potentiella medlemmar eller kunder. Sociala medier är ett fenomen som har utvecklats från att vara ett kommunikationsverktyg för privatpersoner, till att bli ”ett nödvändigt ont” och en viktig del av marknadskommunikationen för många företag. Med denna uppsats vill vi utforska hur en ideell förening använder sociala medier för sin marknadsföring, vilka risker detta medför och vad som kan göras för att undvika dessa. Uppsatsen är en fallstudie som bygger på metodtriangulering och karaktäriseras av en abduktiv ansats. Studien baseras på två kvalitativa personliga intervjuer och en kvantitativ undersökning i form av enkät. Den teoretiska referensramen utgörs av word-of-mouth marketing, word-of-mouse marketing och many-to-many marketing.  Resultatet påvisar att fördelar med användandet av sociala medier för marknadsföring överträffar nackdelarna. För ideella organisationer borde nätverkande med hjälp av sociala medier vara en del av det vardagliga arbetet, både av ekonomiska och strategiska skäl.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)