En ung marknad med möjlighet till förbättring : En studie av företagsklimatet på den dosdispenserade läkemedelsmarknaden
Sammanfattning: Den dosdispenserade läkemedelsmarknaden omreglerades 2012 och konkurrensutsattes genom att två privata aktörer utmanade den tidigare monopolisten Apoteket AB. Marknaden är turbulent och befinner sig i en utvecklingsfas vilket gör den intressant att studera. Studiens syfte är att analysera hur företagsklimatet har påverkats ur ett leverantörsperspektiv genom att undersöka vilka faktorer som influerat utvecklingen av marknaden. För att besvara syftet har en kvalitativ metod använts i form av intervjuer med nyckelpersoner inom branschen samt en omfattande insamling av sekundärdata inom ämnet. För att analysera insamlad data använder författarna en kombination av upphandlingsteori och Porters femkraftsmodell. Studien finner flera faktorer som påverkar företagsklimatet för leverantörerna på marknaden och diskuterar hur dessa påverkar dem. Studiens slutsats sammanfattas av att leverantörerna på marknaden har svårt att differentiera sig på grund av landstingens upphandlingsprocess.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)