Erfarenheter av och tankar om att vara flerspråkig - reflektioner av åtta gymnasieelever

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Författare: Majvor Wihman; [2012-07-09]

Nyckelord: svenska som andraspråk; flerspråkighet; elevreflektioner;

Sammanfattning: Uppsatsen är en undersökning av åtta elevers erfarenheter och tankar om att vara flerspråkig. Syftet var att ta reda på hur ett antal flerspråkiga personer själva upplevde sin situation, för att på så sätt öka kunskapen och förståelsen om flerspråkighet och därmed minska missförstånd. De viktigaste frågeställningarna, har varit att finna vilka föroch nackdelar som eleverna upplevde, hur språken har inverkat på deras vardag och hur identitetskänslan har påverkats. Metoden, som användes, var en kvalitativ metod, där djupintervjuer har gjorts med eleverna enskilt. De åtta eleverna, som har intervjuats, har bott i Sverige mellan två och sex år och kommer från länder i Europa, Asien och Afrika. De flesta studerar svenska som andraspråk på ”högstadienivå” och är alltså klara med sfistudierna, vilket gjorde att det inte var några större språkbekymmer. Eleverna är i tonåren, och några är vuxna. Resultatet av intervjuerna visade att eleverna såg mest fördelar med att vara flerspråkiga. De tyckte att de fick kontakt med nya människor och kulturer och de trodde att de skulle ha nytta av sina språk i framtiden. Det skulle ge dem fler möjligheter till arbeten och större valfrihet. Flera ansåg att språken förbättrade självförtroendet. De hade alla mötts av positiva reaktioner i Sverige. Identitetskänslan påverkas inte automatiskt av det nya språket, utan den styrs av personens ursprungsland, kultur och släkt. Avslutningsvis kan man konstatera att fler och fler människor lever i en flerspråkig miljö och att omflyttningen i världen ökar, och på så sätt sprids kunskaper och erfarenheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)