Läsfrämjande arbetssätt och elevers läslust : En intervjuundersökning i årskurs 1

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

Sammanfattning: Med utgångspunkt i svenska elevers dalande resultat i undersökningar och granskningar som riktar sig mot läsförståelse, tar denna studie sikte på att undersöka hur lärare i årskurs 1 arbetar med läsfrämjande aktiviteter och läslust. Då Skolinspektionen menar att grunden för elevers läskarriär skapas redan i årskurs 1 blir det följaktligen intressant att närmare granska lärares arbetssätt i årskurs 1. Studien syftar till att ge en inblick i hur lärare i årskurs 1 arbetar med läsfrämjande aktiviteter och hur lärare arbetar för att öka elevernas läslust. Undersökningen grundar sig i det sociokulturella perspektivet och bygger på en kvalitativ metod. Semistrukturerade intervjuer har använts för att intervjua åtta verksamma lärare som undervisar i årskurs 1. Undersökningen visar att de verksamma lärarna arbetar väldigt olika med läsfrämjande aktiviteter och med att öka läslusten. Tiden de lägger på arbetet med att skapa läslust varierar till stor del. Vidare indikerar undersökningen att mycket av det arbete som utförs i relation till läslust utförs utan reflektion. Undersökningen visar dock att de verksamma lärarna som var nyexaminerade sedan högst tre år tillbaka hade en större variation i sin läsundervisning och att de i större utsträckning reflekterade över det som de lärde ut. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)