Mobiltelefoner inom vuxenutbildning : Integrerade i undervisningen eller ett störningsmoment?

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Mobiltelefonens mångfacettering erbjuder många möjligheter inom studier, men även flera utmaningar. Den här studien har utgått ifrån en sociokulturell teori om lärande, där det endast går att förstå eller undersöka människors tänkande eller kunskaper genom en analys av språk och handlingar, i relation till sociala och kulturella resurser som används av människan. I detta fall mobiltelefoner. Studien baserades i uppbyggnaden av fallstudier, då det som undersökts är ”hur” och ”varför” ett aktuellt skeende i ett konkret socialt sammanhang ser ut som det gör. Studiengenomfördes även med influenser av symbolisk interaktionism, detta då mänsklig interaktion sker bland annat med hjälp av symboler och mobiltelefonen i sig kan ses som en symbol, likväl som denger tillgång till andra symboler. Då en djupare förståelse för attityderna och uppfattningarna rörande mobilanvändandet i sociala sammanhang eftersträvades var denna studie kvalitativ och utfördes med semistrukturerade intervjuer som metod för insamling av data. Intervjupersonerna kan både se för- och nackdelar med att använda mobiltelefoner i studier, bland annat mobiltelefonens lättillgänglighet och mobilitet, men även det negativa i att olika sociala medier kan pocka på uppmärksamheten och störa koncentrationen både för mobiltelefonens ägare och även andra personer i dess närhet. Dock välkomnas teknik som kan förenkla studierna, men mobiltelefonen i dag saknar anpassning till detta, vilket gör att den därmed inte är en självklar del inom utbildning och studier.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)