Barn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet – En undersökning av hur pedagoger i förskola och fritidshem beskriver arbetet kring dessa barn.

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: SammanfattningSyfte och frågeställningarSyftet med studien är att undersöka hur pedagoger från ett antal förskolor och fritidshem beskriver arbetet kringbarn i behov av särskilt stöd i det sociala samspelet. För att precisera syftet utgår studien från följandefrågeställningar: -Vilka svårigheter menar pedagogerna att barn visar i det sociala samspelet?-Hur beskriver pedagogen att hon/han går tillväga då ett barn visar svårigheter i det sociala samspelet?-På vilka sätt menar pedagogen att hon/han kan stödja barnet som är i behov av att utveckla sin kompetens när det gäller att samspela med andra?-Vilka svårigheter upplever pedagogen i och med detta arbete?-Anser pedagogen att hon/han får tillräckligt mycket stöd från ledningen i den här typen av arbete?MetodStudien baseras på kvalitativa samtalsintervjuer. Sammanlagt har tio pedagoger intervjuats från ett antalförskoleavdelningar och fritidshem. Angelägenheten om att fånga en sammansatt verklighet utföll i användandetav öppna intervjufrågor.ResultatResultatet visar en bred bild av svårigheter som framförallt blir synliga genom att barn drar sig undan eller harett utagerande beteende. Orsakerna kan vara många och det är därför av vikt att se hur sammanhanget runt barnetser ut. Pedagogens bemötande och förhållningssätt gentemot barnen lyfts fram som något av det viktigaste. Attknyta an till barnet och fokusera på barnets positiva egenskaper framhålls. Samarbetet i arbetslaget visar sig varaav stor betydelse för hur arbetet med att ge stöd blir. Att finnas nära barnet i sampel med andra beskrivs somavgörande för att kunna ge det stöd som krävs. Denna metod begränsas av stora barngrupper med många barn ibehov av särskilt stöd. Resultatet visar att pedagoger i stora barngrupper upplever sig otillräckliga då de inteanser sig ha tid för alla barn.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)