Utomhuspedagogik : en kvalitativ studie om naturen som det tredje klassrummet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Institutionen för individ och samhälle

Sammanfattning: I dagens tekniska samhälle finns en tendens till att barn och ungdomar, men även vuxna, rör sig alldeles för lite och vistas för lite utomhus. Forskning tyder på att det är viktigt av hälsoskäl att vistas ute, få frisk luft och röra sig för att kroppen skall fungera, och att man lär bättre om man mår bra. Med detta som grund ser vi utomhuspedagogiken som ett intressant område ur allmänhetens synpunkt, att studera. Syftet med undersökningen är att se hur pedagogerna arbetar med utomhuspedagogik i de olika åldrarna i skolan. Vi valde att lämna ut en kvalitativ enkät till utvalda pedagoger inom en och samma kommun. Vi har samlat in dem, gått igenom dem och kategoriserat efter våra frågeställningar. Vi kan se att alla pedagoger anser att utomhuspedagogiken är viktig för elevernas välbefinnande, nästan alla har det inplanerat i sin verksamhet. För vissa finns ett eller flera hinder, andra kan ta sig över hindren och ser möjligheterna istället. Tidsbrist, ekonomi, stora barngrupper och dåligt väder utgör ofta ett hinder, men man ser möjligheter i att kunskaper befästs bättre, att barnen får ökat välbefinnande och större chans att träna socialt samspel.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)