Det svårtolkade historiemedvetandet Så har historiemedvetande definierats av det kontinentala forskningsfältet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: I den här kunskapsöversikten undersöks begreppet historiemedvetande och den komplexitet som det för med sig. Det kontinentala historiedidaktiska fältet har undersökt begreppet och visar till stor del en samstämmighet när det gäller den ursprungliga definitionen skriven 1979 av Jeismann. Trots denna samstämmighet i det historiedidaktiska fältet visar inte lärare förståelse för begreppet historiemedvetande, vilket är ett problem för både lärare och elever. Resultatet visar även på ytterligare en problematik; nämligen, att begreppets ursprungliga definition inte har utvecklats sen 1979, vilket gör att tolkningen vi använder oss av idag har blivit föråldrad.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)