Styr lagen etiken? : En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

Sammanfattning: Titel: Styr lagen etiken? – En studie om etikens betydelse för kontroversiella företag. Nivå: C-uppsats, kandidatexamen i företagsekonomi. Författare: Cecilia Andersen och Emilia Lindquist. Handledare: Agneta Sundström. Datum: 2014-05. Syfte: Syftet med detta examensarbete är att skapa förståelse för hur kontroversiella företag, genom etisk marknadsföring, kan stärka sin legitimitet i relation till företagens intressenter. Metod: Forskningsansatsen är av kvalitativ karaktär. Det empiriska materialet har samlats in genom nio semi-strukturerade intervjuer, utförda på tre olika företag, som alla är verksamma inom alkoholbranschen. Materialet analyserades med hjälp av en meningsanalys för att enklare finna likheter och skillnader. Resultat och slutsats: Lagen har en avgörande roll i det etiska arbete och styr hur etiska företagen är. Respondenterna i studien menar att genom att visa att de följer lagen, kommer legitimiteten stärkas automatiskt. Studiens bidrag: Ger en ökad förståelse för hur företag kan arbeta med etisk marknadsföring för att stärka legitimiteten. Etiska koder är något att eftersträva, för att göra mer än vad lagen kräver. Fortsatt forskning: Ett förslag till fortsatt forskning är att undersöka hur konsumenterna påverkas av företagens marknadsföring av alkohol. Ett andra förslag till fortsatt forskning är att undersöka etiken i marknadsföringen hos mindre företag i alkoholbranschen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)