Mysiga Gamla Linköping : Det konstruerade kulturarvets historieanspråk och dess autenticitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation; Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Denna studie diskuterar hur kulturarv, i detta fall Friluftsmuseet Gamla Linköping, är uppbyggt och hur dess utformning gör att anspråk på historisk representation och autenticitet. De tre män som deltog som informanter i denna studie vet att Gamla Linköping är konstruerad genom omlokalisering av gamla byggnader till platsen, vilket skapar bilden av en liten stad i början av 1900-talet. Under intervjuerna med informanterna, frågade jag om de upplever Gamla Linköping som antingen ett museum eller en stadsdel - och svaret var komplex. I huvudsak ansåg informanterna att Gamla Linköping är ett levande samhälle som illustrerar det förflutna. Jag har genomfört denna studie genom semistrukturerade intervjuer och deltagande observationer på Adventsmarknaden i Gamla Linköping. Genom de deltagande observationerna på Adventsmarknaden blev det möjligt för informanterna att fortsätta reflektionen över vad och hur de uppfattar vara representativ och autentiskt i förhållande till Gamla Linköping miljön. Studien är indelad i fyra delar; Museum eller stadsdel?, Dåtiden i nutiden, Adventsmarknaden, Kulturarv - för vem?. I denna studie har jag diskuterat det faktum att alla kulturarv produceras av olika samtida maktcentra. Det innebär att kulturarv inte är något naturgivet objekt som i sig själv har ett värde – utan genom samtidens normer tillägnas vissa historiska kulturella uttryck värden och konstruerar subjektiva kulturarv.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)